Artist in Residence bij WUR
Van juni 2021 t/m dec 2022 had ik een opdracht om als “artist in residence” Eiwittransitie onderzoek van Wageningen University & Research beleefbaar te maken voor een breed niet-wetenschappelijk publiek. De projecten in dit kader:
- Collaborative protein Game-artwork Bigfood (July ’21)
- GPS/AR Audio tour, with podcast elements and music composed from sounds of WUR research. Still available for all phones (Feb ’22)
- Music-mockery show “intention behaviour gap” with Soprano Singer Tineke Roseboom, on consumer-behaviour and marketing (April ’22)
- Guided theatrical tour with female dancer and actors “Everything is Connected” shown to 350+ non-scientist and scientist, inc Giant Leaps consortium. (Sept ’22)
- Conceptual artwork “Boviphone and Aqualentiphone” a musical instrument made from cows blood and its plant based alternative from duckweed, as a vehicle for thoughts and stories. Exhibited at Dutch Design Week (Oct ’22)
- Three interviews on dutch national radio NPO Radio 1 (Mar ’22, Dec ’22, Apr ’23)
- selection of other output in media: CIW, WUR News and Gelderlander as examples of many “region or content specific” media exposures, “Pop-up Pop” launches audiotour in Songlines program, talkshow & concert on boviphone and aqualentiphone at Wageningen Experience Day 2022, article in online magazine “DU” about Dutch Designweek exhibition
behalve de communicatieve waarde van de kunstprojecten zelf voor het bezoekende publiek en de bijkomende PR- en communicatiewaarde naar een landelijk publiek door de Radio interviews, zat er ook een niet te onderschatten waarde in het proces in wisselwerking met de wetenschappers. Zo bracht ik wetenschappers bij elkaar in collectieve ervaringen (voorstelling) hernieuwd in contact met een emotionele laag onder hun zo urgente werk, waarbij nieuwe verbindingen ontstaan zijn. Ook in het traject van kennisvergaring voor mij via interviews, bracht ik mensen van elkaars werk op de hoogte. Wetenschappers lieten mij meer horen dan het standaard verhaal voor de media, omdat ze merkten dat ik door mijn wetenschappelijke achtergrond hun antwoorden met meer wetenschappelijke diepgang begreep. En de vragen over maatschappelijke impact en visie bracht ze vaak even terug van de waan van de dag naar de vraag “waarom doe ik dit ook alweer allemaal.” Zo zijn nieuwe verbindingen ontstaan, is kennis gedeeld en zijn gesprekken verdiept binnen het collectief van deelnemende wetenschappers in de eiwittransitie.
Voice of the North Sea
Na de eiwittranstie opdracht werkte ik januari 2023 tot sept 2023 als artist in residence samen met hoogleraren Tinka Murk van Marine Animal Ecology (MAE, Wageningen University) en Hans Slabbekoorn (Leiden University AE, Acoustic Ecology). Door een vergelijkbaar proces als hierboven beschreven betrok ik ook andere wetenschappers bij RUG, Rijkswaterstaat, VLIZ.be, Gent University, waaruit nieuwe samenwerkingen tussen verschillende instituten zijn ontstaan, in het maakproces van een voorstelling die “slechts in Wageningen speelde”:
In “Voice of the North Sea” een voorstelling op het grensvlak tussen lezing en muziektheater, vertellen WUR wetenschappers over gevaren en kansen voor dieren in de Noordzee. En daarbij speelt geluid een belangrijke rol: 12 minuten muziek gecomponeerd met geluiden uit de Noordzee (wetenschappelijke onderwateropnames), maken voelbaar hoe het is om een vis of weekdier te zijn in een steeds drukkere Noordzee.
Na de drie speeldata van de voorstelling is de muziek zelf ook een uitkomst van het project, waarmee andere wetenschappers en NGO’s hun presentaties over bescherming van de Noordzee ecologie mogen illustreren. En ook deze muziek en dit verhaal kwam in drie radiointerviews terecht, waaronder dit interview op NPO Radio 1:
In de samenwerkingen met denkers over complexe thema’s voel ik me als een vis in het water. Bent u ook een voorvechter van alles wat van waarde is? (ecologie, planeet, erfgoed, zorg, onderwijs, cultuur, verbinding met je leefomgeving) Werk ook eens met mij samen!
Als klankkunstenaar maak ik toegangelijke jingles, songs, en meer experimentele kunst-muziek, “geluidslandschappen (soundscape)” en podcasts. Ik schrijf mijn muziek meestal niet voor fagot, synthesizer en sopraanzangeres, maar voor onverwachtere orkesten bestaande uit bijvoorbeel DNA-sequencers en hommels, of voor sopraanzangers begeleid door kabeljauw, orka en bultrug en in 2022 zelfs eens voor zelfgebouwde instrumenten van dierlijke en plantaardige eiwitten. Dat soort werk maak ik graag en vaak in samenwerking met wetenschappers. Door geluiden en thema’s uit hun onderzoek te gebruiken, vertellen we samen een verhaal over maatschappelijke en wetenschappelijke onderwerpen.
Het verhaal achter de muziek krijgt aandacht in radiointerviews. Het wordt beleefbaar in gps audiotours, een soort podcast waar je doorheen loopt om te ontdekken. En mensen raken emotioneel betrokken en aangegrepen in voorstellingen waarin ik soms met muzikanten, acteurs of dansers werk, soms samen met de hoogleraren en studenten het podium betreed. Ook maak ik installaties en objecten, waarin klanken en muziek te horen is, waardoor het verhaal ook in de wereld van beeldende kunst en design terecht kan komen, bijvoorbeeld op de Dutch Designweek.
Naast wetenschappelijke en maatschappelijke onderwerpen, verdiep ik me graag in de “geest van een plek” waar ik met klankkunst op reageer om meer mensen van de waarde van bijvoorbeeld Industrieel of Cultureel Erfgoed panden te doordringen, of om mensen meer band te laten voelen met de mensen om hen heen in een wijk, met een natuurgebied.
neem gerust contact met me op om te bespreken wat voor jou van waarde is om eens wat meer aandacht aan te besteden, zoals deze opdrachtgevers ook deden