Bij de FoodValley Expo op 17 Oktober 2013 maakte ik live illustraties bij brainstormsessies en presentaties over gezond eten, marketing in de voedselproductie sector, verduurzaming van voedselproductie en “innovaties in food” (bingo)
Ik vond het erg leuk om in een presentatie het verschil te horen tussen “de Duitse en de Nederlandse supermarktbezoeker”. De prioriteit ligt heel verschillend, de spreekwoordelijke Nederlandse gierigheid is in Duitsland te vinden, Nederlanders kiezen voor smaak en bereidingsgemak en Duitsers voor prijs/kwaliteit. Ik maakte onderstaande tekening van hun breinen, die daarna voor diverse publicaties van de DNHK gebruikt is (Deutsch Niederlandische Handelskammer).
DNHK presentatie Consumers Brains
een aantal andere brainstormsessies gingen over plantaardige vleesvervangers en de toenemende eiwit-behoeft op de wereld. “how to feed the world”. Hieronder nog drie tekeningen van de rest van de dag:
Een vleesvervanger kan heel eenvoudig uit een machine komen die bij elke slager zou kunnen staan, was een statement van een van de aanwezige ontwikkelaars. Hij was blij met deze impressie, omdat het de eenvoud benadrukt: ja, echt waar, zo simpel kan het zijn.
Er rees ook twijfel over de aantrekkelijkheid van vleesvervangers uit een machine bij de slager
Het centrale dilemma van de FoodValley Expo 2013 in mijn ogen: wil de wereld vlees eten, hoeveel landbouwgrond is er dan nodig? Als de bevolking toeneemt en de wereld voor duurzame energielevering ook landbouwgrond nodig heeft (bijvoorbeeld voor bio-ethanol), dan vraagt dat om goede nieuwe ideeen en waarschijnlijk ook gedragsveranderingen in eetgedrag. De kippenpotenfabriek als beeld van zorgeloos vlees eten, zonder te kijken waar het diervoer aan de andere kant van de wereld vandaan komt. (zuidamerika hier geaccentueerd omdat daar door hogere welvaartsstandaarden de behoefte aan vlees toeneemt)